Småfix...

 



Jag ber än en gång om ursäkt för de usla bilderna...
Men eftersom det är mörkt under dygnets flesta timmar blir det aldrig riktigt bra ljussättning för fotografering!
Ska försöka få lite bilder i dagsljus.

FÖRE


EFTER






Hängde upp prismor i lampan, bytte ut adventsljusstaken till en i zink med mossa, fatet jag fick av min bror för några år sedan fick komma fram igen, och likaså IKEAljusstakarna som jag egentligen inte gillar längre...

Och så fick jag Amaryllisen av mamma!
Längtar tills den slår ut...dom är så otroligt vackra!
Och ja; den är vit.

1:a Advent



"Nu är det jul, här i vårt hus..."

Visst är det underbart med tända ljus, söta ljuslyktor pyntade med ett sött snöre,
att sitta och mysa med en kopp het glögg och binda kransar av granris?
Slå in årets första julklappar, stryka julgardinerna...
Jag ÄLSKAR julen!

Såhär ser vår jul ut... än så länge:



Gardiner i vitt, guld och rött från Coop 149:-




Min granris-krans som hänger på altandörren till uterummet!
Uterummet ska få vita gardiner. Surprise va? Ha, ha...




Mamma och Patrik skrapade fram denna underbara gamla hängare... ♥

"God Jul" bokstäver från Spets & Ting 69:-

Zinkhuset kommer från Walter & C/O




Vardagsrummet ska få likadana gardiner som köket
och en vit amaryllis på bordet istället för den rosa orkidén.
Den ska få flytta till sovrummet ett tag!

ÅH vad jag vill ha en VIT soffa!





Uterummet har också fått lite pynt
; min vitmålade bock och shabbade fönster
(som ännu inte fått några spröjs!), ett gammalt strykjärn och vår fina Mini-Gran
som ska få lampor så småningom...





Ha en underbar 1a Advent!


Det tänker jag ha, tillsammans med min fina vän Anna! ♥
Vi har som tradition att se Love Actually och Grinchen varje första advent - och äta MASSVIS
med godsaker!  (Och inte att förglömma; glögg!)

 

 


Porträtt

Äntligen är Carins beställning av hennes långhåriga schäfer Kelly färdig!
Idag ska den levereras och jag hoppas att Carin blir glad!

 




Vill du beställa porträtt?
Jag tecknar i blyerts i A4 eller A3 format, människor och
djur...

För prisuppgifter eller frågor, maila mig på:
[email protected]

Så småningom
kommer det nog en hemsida också...


Inför Advent...


Dags att lägga upp lite bilder på hur pyntandet går i vårt lilla hus...
Jag har dock enorma problem med att hitta fina julgardiner, lite neutrala och utan
tomtar och bockar och grisar och moderna snöflingor!

Jag har åtminstone gjort lite fint i köksfönstret:
(Ni får ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, jag har inte tid att anstränga mig ikväll.)


Knyt ihop några antikljus med snöre, fäst en tag eller
granris, eller både och som jag gjort!
Jättemysig julprydnad!






Ljusstaken är målad vit
- jag hade lite att göra en natt för två år sedan -

pyntad med gammal text och snören!


Angående Projekt Gungstol så kommer den att bli vit med grå text!

Jag och Regina hade en het diskussion om detta idag och vi kom fram
till att det blir mer "tidsenligt" med alla andra saker i mitt hem om man målar
den vit... svart skulle nog se bättre ut i ett lite mer "modernt" hem?



Igor

 

Igor har fått ta plats i gungstolen!
Visst blev det mysigt?
(Jag hoppas på fårskinn i julklapp så blir det ÄNNU bättre...)


Ikväll tänker jag börja med att grundmåla stolen, den kommer att bli fiiin!
En stund funderade jag om jag skulle måla den svart med en vit text,
men jag blev fullständigt nedröstad av Regina... "VIT!"
Vad tycker ni andra?


För övrigt så går min traderaauktion hyffsat bra.
Inga stora summor blir det men det känns roligt att folk vill ha det man har skapat! ♥

Som ni ser på bilden har jag börjat "tjuvpynta" inför julen... weee!
Men insåg snabbt att jag inte ALLS har så mycket roliga julgrejer som jag önskat.
Får se om jag måste gå på Åhléns idag och "se mig omkring"....

Fick en JÄTTEFIN sak av mamma och Patrik igår också,
lägger ut bild på den ikväll eller imorgon.

Gungstolen


Vi har blivit med Gungstol ♥


Måtte jag ha världens bästa sambo?
Han gick med på att åka ända till Lövånger kl. 20.00 i förrgår kväll för
att köpa en gungstol jag fått syn på via Blocket.se!

Jag fyndade denna för 180:-!
Mannen som sålde den trodde att det var hans pappa som gjort den för många, många
år sedan... Visst var den fin?

Den ska naturligtvis målas vit och så hade jag tänkt skriva en text på den.
Vann en kudde på Tradera.se igår kväll som kanske kommer att passa bra
i den, eller kudden jag fick av ♥ mamma ♥ här om veckan:



Den finns på H&M för 99:-




Min fina Traderavinst!


Och bara så att ni vet: jag önskar mig fårskinn i julklapp!
Både ett vitt och ett grått!
(IKEA har jättefina.)

Vansinneskvällen


Igår gjorde jag en riktig "tjejgrej" med bilen för första gången i mitt liv.
Nej förresten, andra gången.
Första gången var för ungefär två - tre veckor sedan då jag lyckades låsa in bilnyckeln i bilen...
Igår hade jag istället glömt lysena på under 8 timmar.
Yippie, skulle man kunna säga.

Jag svor hela vägen fram till bilen när jag upptäckte det och blev inte ett dugg förvånad när den inte startade.
Fick ringa sambon och bli förudmjukad, för att sedan bli ÄNNU mer förudmjukad när hans arbetskollega kom för att ge mig starthjälp.

Och inte ska ni tro att denna historia slutade lyckligt här... nej, nej.

Jag åkte iväg för att tanka (den var redan långt gången på reservtanken) för att kunna köra till stallet.
När jag kommer till JET så fungerar inte mitt kort?!
Jag kommer då på att jag fått sms från min arbetskollega ett par minuter innan med information om att Swedbank varit nere hela dagen.
YIPPIE, skulle man kunna säga.

Ringde svärmor och bad henne kolla till min häst eftersom jag inte kunde ta mig dit.
Inga kontanter och banken fungerade inte. Det var bara att bege sig hem (och hoppas på att dieseln skulle räcka ända hem).
Tekniken må vara bra - NÄR DEN FUNGERAR!

(Är det därför man börjar tycka mer och mer om gamla ting, tro?)


Till Salu



Vad med och buda på min handmålade tegelpanna med
text på! ♥

Klicka på bilden för att komma till auktionen!



Loppisfynd


Igår drog jag med min stackars sambo på loppmarknad.
Mamma och Patrik följde också med...
Det slutade med att Daniel gav mig alla sina lösa pengar och gick ut från byggnaden!
...det är så det ska göras!


FYND nr. 1

Det finaste fyndet var nog den här psalmboken från 1875!
Men det står något om 1695 också, kan själva texten vara därifrån?
Men att boken är tryckt 1875?



...och passande nog fick ängeln sitta ovanpå den.
Bilden blev dessutom riktigt fin! ♥





FYND nr.2

Två stycken silverfat och tre gamla flaskor,
det ska tillkomma ett litet ljus i den "största" flaskan (alla är pyttesmå) så småningom.






FYND nr. 3

Sedan blev det en skapelse som jag egentligen inte visste om
jag gillade eller inte - så därför fick denna Pegasus - Enhörning följa
med mig hem för att "bo in sig"!
Den tilltalade mig av någon anledning.






Tycker ni att jag ska våga mig på att göra den vit eller ska den få vara guldfärgad?
Det kan vara roligt att bryta av NÅGOT med en annan färg...

Vad tycker ni om denna Pegasus?
...och övriga fynd. ;)

Foto: Josefin Westergren

Vackert




Inför Julen...



För tillfället står det lite stilla här i huset.
Vi bråkar med en luft-vatten-pump-eller-vad-det-nu-heter och försöker hålla lite i pengarna så man har råd till julklappar i år också!
Den här söta lilla ljusstaken kunde jag dock inte hålla fingrarna ifrån på Allbutiken i Skelleftehamn.
För er som inte varit där REKOMENDERAR jag den butiken varmt! Dom har jättemycket fina inredningsdetaljer...





Men jag kan slänga ut lite inspiration till att pyssla och handla pynt och annat
inför julen:
(Bilderna nedan kommer från google.se om inget annat anges)


Kransar är viktiga!
Dom kan man antingen göra själv om man har tålamod eller köpa på affären.



Ett alternativ kan också vara att pynta små strutar och hänga upp...



Och så var det det där med ljusen...
Snören, granris, zink/glas-detaljer att pryda ljusen med..








Tradera.se har många fina skyltar att buda på,
men oftast är dom billigare att köpa direkt i butiker!



Denna funderar jag på att beställa:



Och varför inte göra sin EGEN julstrumpa?!
Det tänker jag göra i år!



Glöm inte att pynta utsidan!
Jag söker efter en spark just nu så om någon har en gammal att skänka bort - welcome!










...men glöm för guds skull inte bort det röda - för det är lite nostalgi över den "vanliga"
röda julen! Åtminstone för mig...





Nya lampan



Jag fick en kökslampa av min kära mor förra veckan, och nu är den
fädigmålad och slipad lite lätt...
Så nu har köket förbättrats lite!









Originalet:




(Bild från google.se)

Kedjan ska så småningom (läs: när sambon har tid) bytas ut till en vit den också.
Men annars är jag väldigt nöjd!

Bättre före eller efter?

 


Vardagsrummet


ÄNTLIGEN kommer det här före och efter bilder på vardagsrummet!
...som för övrigt är LÅNGT ifrån som jag vill ha det!
(Trots nyinköpta möbler och annat från när vi flyttade in...)
Så det är fritt fram att buda på saker, haha!

Bilder från mäklarens annons:









Och såhär ser det ut nu:







Men till vardagsrummet vill jag ha bland annat detta:


Runt bord

som jag kan kapa benen på.
Huvudsaken är att det är "äldre" och ganska bastant. Färg kvittar,
jag målar så gärna själv!




Någon form av skåp/vitrinskåp







Eller bara en vanlig möbel som man kan pynta lite som man vill...



Ljuskrona av något slag...
Den måste naturligtvis vara vit, ha ha!




Har också funderat lite på GLÄNSA från IKEA tills vidare..
Vad tror ni om det alternativet?






 


And Winter Came




Rubriken har idag två betydelser;

Den ena är att det är snöstorm här idag.
Vinden viner och hotar med att riva hela Lilla Huset, det blåser snö åt alla möjliga håll och det är inte direkt läge för en härlig promenad...





Däremot var det läge att köpa en ny mössa.
Min älskade sambo sa: "Kan du ALDRIG lära dig att köpa fina, normala mössor?"
Jag kontrade med att förra årets mössa var ännu fulare och att detta därmed var en förbättring...
Här är min fula "vetter-luva":





Den andra betydelsen är att jag rekomenderar er alla att lyssna
Enyas album "And Winter Came" om ni inte redan har gjort det!
Otroligt fin musik med den rätta julkänslan...





Fyndat



Min nya tvålkopp i porslin med änglar kostade hela 10:- på Myrorna...


Traderavinst


Jag vann den stora och mellersta ljuslyktan på Tradera.se!
Visst var dom söta? Dom kommer att bli jättefina på bordet på julafton! ♥


Hemligt Projekt


Såhär är det hos mig nu på morgonen...
Tända ljus, pepparkakor och julmusik med Sofia Karlsson!



Den söta ängeln i guld har jag fått av mamma. ♥
Fick också en söt trådkorg i vitt som jag ställde på köksbordet
med satsumas i! Det luktar juligt!



Och här nedan är mitt "Hemliga Projekt"... inte så hemligt egentligen men tänker inte lägga ut mer än såhär innan det är klart och monterat!
Jag har en känsla av att den kommer att bli en klar förbättring...
Nu ska jag gå och måla lite till!





Färdigt!

 

 

Som vanligt; hiss eller diss?

Snö

När jag vaknade i morse var det ÄNTLIGEN vinter ute!
Så en promenad i skogen (där vi träffade världens sötaste lilla valp) satt perfekt.
Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén - jag måste ändra inställningarna på kameran...



Vixie tyckte att han var lite äcklig...



Och så fick damen posera lite vid mitt nya hjul på gården!



...och den sedvanliga "boff"-bilden!

Nu får jag snart börja julpynta va?

 


Tegel & Tradera



Ikväll har jag pysslat lite igen.
Insåg att jag behövde en smalare pensel för att färdigställa projektet så imorgon ska jag gå på stans hobbyaffär och åtgärda det! Jag tror att den kommer att bli fin!

Dagens Tradera - fynd blev ett kuddfodral!
Tyckte att det var sött (och värt 100:-).




Nu börjar jag känna mig sådär "utbränd" igen så det är dags att krypa ner i pyjamasen och läsa lite inredningstidningar en stund.
Ikväll blir det "Allt i hemmet", jag lånade med mig två tidningsställ fulla från mamma.

...mammor är bra att ha
- och inte blir det sämre av att just min delar samma besatthet! ♥

 

 


Fönstermålning

Idag har jag målat klart det gamla fönstret jag fick ärva av Madde,
målade det vitt och försökte få det att se lite nött ut...
(Slitningen ser inte lika skarp ut i verkligheten, blev lite mörkt på bilderna.)




Nu ska det bara dit "spröjs" och sedan bär det av
upp på väggen med lite dekorationer!
Men vart hittar man bra bredd på "spröjs"?!

Vad tycker ni?


Inspiration



Lite "göra-själv-inspiration"...
Bilderna kommer från Tradera och Google.

Jag har så mycket jag vill göra själv!
Tror att jag måste köpa hem lite tyger.





 


Sekretär eller Ikea?

 

Jag kom på att jag (läs mamma) hade en sekretär
som jag en gång i tiden använt som skrivbord.
Den stod hos min morbror nu så jag hämtade den igår kväll.

Den ska målas, ev. shabbas lite och få nya knoppar.
(Originalen var jättefina i metall.)
(Och så har jag en bra idé till som ska tas i bruk men det får bli en överraskning.)




Än har jag inte löst hur alla datatillbehör
ska "försvinna"...

Hjälp mig nu med era åsikter.
Hiss eller Diss?


Presenter



Konstigt nog fick jag/vi överlägset med inredningsprylar
på vår inflyttningsfest i helgen.
Konstigt va? ♥

Tack alla vänner för OTROLIGT fina presenter!


Visst ser han ut som en "Igor"?
Han kommer att få bo i min blivande läsfåtölj i vardagsrummet.
...när jag hittat en som duger!


 

Har fått lite "klagomål" på att jag inte har lagt ut hela huset, i sin helhet.
Bara sådär så man anar hur det ser ut i vissa rum...
Jag ska göra det. Snart.
...måste bara städa lite först!


RSS 2.0