Arbete på gården

Som så många andra dagar kom det även igår en grävare till oss...
Det är en farbror här i Skelleftehamn som är SÅ UNDERBART snäll och hjälper oss hela tiden!
(Han och Danne byter tjänster med varandra men jag tror aldrig vi kommer ikapp det
han gjort för oss.)

Dessutom var jag och Danne och köpte blommor till trädgården... och Vixie solade.
Här kommer dagen/kvällen i bilder istället.

Vixie lägger sig alltid på första trappsteget DIREKT hon kommer ut i solen.





Vår ny-sådda gräsmatta börjar ta sig...



...och jag har äntligen köpt tofflor så jag kan vara i trädgården!
(Observera den lilla älgen med rosa horn...Danne fick en likadan, haha!)



Vi röjer upp i "skogen"...



...tar bort stubben från i höstas...



...och vart är Vixie? ;)



Såhär bra blev det... nu ska jorden få sätta sig lite.



Pappa har varit och hjälpt oss mycket i "skogen".
Han har exempelvis kapat gamla träd.



Mina favoritblommor:







Våra nya vinbärsbuskar!




Inköp

Igår slet jag upp min älskade sambo ur sängen och sa: "Vi ska åka till Umeå."
Behöver jag säga att han inte uppskattade det kl halv 9 en lördagsmorgon?

Vi åkte i alla fall och kom hem med denna vagn; en Emmaljunga Duo.
Det följde även med sittdel, regnskydd, åkpåse och skötväska. Ett klipp!



Man kunde tro att Vixie skulle gå av på mitten av allt svansviftande över barnvagnen!
Kanske vet hon vad som är på gång, eller så är hon bara shoppinggalen som vi andra kvinnor...? ;)
Det första hon gör när jag kommer hem och HAR shoppat något är att sticka
ner hela långa näsan i påsarna och buffla runt grejerna... LITE intresserad är man ju!

Nu är bara frågan; vart ska vi ställa den i 4 månader? :P
Allt verkar hamna i vardagsrummet på senaste tiden. MÅSTE göra klart barnrummet nu!


Måla hus



Nu förväntar jag mig lite kommentarer också... inte bara på facebook. ;)

Idag ska jag - efter jobb och läkarbesök för fortsatt sjukskrivning - gå till Färgcity och ta färgprover till huset. Känns jätteroligt! Tydligen ska vi kunna använda deras färg One och då behöver man inte ens grunda!

Funderar i dessa banor:


Jag tvivlar på att man blir less en fin beige-aktig färg med vita knutar?
Dessutom behöver vår Lilla hus en ljus färg, så det inte ser så himla litet ut.
OCH det är jättefint med beige hus och rött tak! Det nya röda taket kommer inte upp förrän nästa sommar dock...
Vi får se vad vi hittar på!

Vi ska ju inte måla hela huset...det kanske låter skumt? Låt mig förklara.
Vi behöver byta ut fasaden som vi gjorde på den skadade väggen i höstas, på baksidan av huset.
Därför väljer vi att måla sidan ut mot vägen (som bara är grundad och därför MÅSTE målas nu) och de två kortsidorna. Solen ligger inte på särskilt på någon av dom ställena heller så det torde inte bli någon direkt färgskillnad om man väntar till nästa år med sista väggen.
...för vi har inte TID att börja byta fasad nu i sommar också.
Vi kommer inte heller att måla garaget denna sommar.

Det ska också göras nya fönsterfoder överallt, de ska se ut som på den nya väggen såklart!

 


Bullar...


Jag tänkte att eftersom jag ska bli mamma så kanske det är dags att börja träna på exempelvis bullbakning! Sånt gör ju mammor; bakar GODA bullar till sina små.
Fel av mig.
För efter igår tänker jag ALDRIG mer baka bullar.
Vissa saker ska man inte ägna sig åt... bättre att betala någon annan (mamma?) att göra det åt en och istället hänge sig åt saker man faktiskt behärskar. Någorlunda.

Här är historien om när jag - för sista gången - bakade bullar:

Rörde ihop degen i en bunke på köksbänken. Det sprutade hela tiden degklumpar överallt.
Köksbänkarna var dränkta i deg och även allt som var placerat ovanpå dom.
Insåg lite för sent att jag hade på mig mitt "finaste" linne och att den utputande magen också var täckt av degslamsor.
(Sambon kommer in, ser mig stå och se lagom glad ut i degklädd mage, och skrattar åt sin "FIIIINA ÄÄÄLSKLING". Men far åt helvete.)

Jag var så heligt förbannad
när jag väl fått ihop den där degen och kommit mig till bordet för att knåda den att jag slängde degen allt det jag kunde i bordet och svor en LÅNG och HÖGLJUDD ramsa som grannen längst bort på gatan måste ha hört...

Tappade ut kanelburken över delar av degen. Den o-kavlade.
Spillde ut socker FULLA golvet. (Vixie var klok och placerade sig under bordet.)
Spillde ut lite kanel också. Och deg.

Degen fastnade i bordet trots mängder av mjöl. Svor en ramsa igen.
Degen fastnade i kaveln just som jag kavlat den klart. Stirrade med det ondaste ögat jag kunde förmå på deg-jäveln och svor en ORDENTLIG ramsa åt den!
Det gjorde susen! En stund.

Gjorde alltför små bullar. Gjorde sedan alltför stora bullar. Svor en lång ramsa igen. Sambon klart chockad över det vulgära språket.
Tappade smör på golvet.
Insåg att jag fastnade med sockarna i golvet pga det utspillda sockret. Drog alltså ut det över hela köksgolvet.

Det var liksom världskrig - liknelse över det hela. Kaos. Förtvivlan. Krig, helt enkelt.

Första plåten fint gräddad men lite små och fula bullar. Andra plåten bättre. Tredje perfekt men pga en missbedömning (sambon ropade att jag skulle hjälpa han med något) så brände jag den PERFEKTA - och sista - bullplåten. Men förba...

Sambon påstod sig älska dom brända (- inte enligt honom) bullarna.
Personligen tror jag bara han var lite orolig över mitt humör kombinerat med kavel...

Jag har "somrat till" det med lite turkost hemma i allt det vita...

& om ni är sugna på att någonsin få äta mina hemmabakta bullar -
vänligen kom på besök omgående för sedan är dom ett minne blott.



Vårfint



Äntligen orkar jag ta upp det här med bloggandet igen...
Det händer mycket i vårt hus just nu så det är bäst att börja dokumentera igen!

För er som inte redan vet (vilket måste vara få vid det här laget) så väntar vi en
liten bebis i början av oktober! ♥
Så nu är det lite stress med att få i ordning här hemma.

Detta har hänt/händer:

Vi har lagt grus och sten runt grävningen vi gjorde förra hösten,
pga fasadbytet.



Här i bakgrunden står vår stubbe från trädfällningen -
också i höstas - som skall tas bort. Men den är seeeg.



Vi har sått gräsmatta där vi grävde kulverten för vattnet mellan
pannan i garaget (som vi också satte in i höstas) och huset.
Vi har också lagt plattor till våra två altaner.
(Och med VI menar jag Danne, men det förstod ni nog.)

Och ni ser nog vad som kommer att bli blomrabatt?



Igår planterade jag de första blommorna (någonsin i mitt liv...).



Som ni ser så satsar vi på utsidan nu i sommar...

Vi ska också bygga en altan till framsidan, och ta bort vår fula bro.
Det är dessutom mer praktiskt att kunna RULLA ut vagnen om man
vill kunna ställa den ute när bebisen ska sova istället för att dra den nerför en trappa?




RSS 2.0